Ascultarea activa- Constientizarea si eliminarea barierelor

Miercuri, 09 Mai 2012 | 13:13

Aşa cum aminteam  si in articolul trecut, aproximativ 50% dintr-un mesaj poate fi reprodus în aceeaşi manieră, imediat. Însă asta nu înseamnă că dacă a fost reţinut  a şi fost înţeles. Studiile arată că dintr-un mesaj transmis verbal cam 1/3 este înţeles, 1/3 este parţial înţeles, auzit măcar, iar 1/3 nici nu este ascultat.

Diverşi ascultători recepţionează diverse treimi. Aceste disfuncţionalităţi apar din cauza unor bariere în comunicare:

  • Spun                  dar                 nu auzi              Barieră/problemă de abilităţi
  • Auzi                  dar                 nu înţelegi         Barieră/problemă de cunoaştere
  • Înţelegi              dar                 nu accepţi         Barieră/problemă de atitudine
  • Accepţi              dar                 nu  percep eu     Barieră/problemă de feed-back

Observăm că primele 3 ţin nemijlocit de profilul angajatului pe care firma l-a ales, în timp ce a 4 este problema interlocutorului. Alte cauze: mai apar terţi factori perturbatori: zgomotul, limbajul, percepţia şi prejudecăţile, stresul, distorsiunile în lanţ din semnificaţia mesajului şi până la invadarea spaţiului personal(tot o formă de stres). Nu toată lumea are un auz sau o vedere fără cusur iar aceste lucruri nu se remarcă din start decât rar.

Un alt model al barierelor din comunicare ne transmite următorul mesaj:

Un interlocutor(trainer, client, etc) ne transmite doar 80% din ceea ce a intenţionat: 100%.

  • Ce auzim este doar 60%
  • Ce înţelegem este doar 40%
  • Ce reţinem este 20%

Ca şi cum toate astea nu ar fi de ajuns ceea ce se mai reţine după 7 zile este la nivelul de 4-7%.

Eliminarea barierelor in comunicare vor conduce negresit la obtinerea unor avantaje ale ascularii active. Va prezentam mai jos cateva dintre ele:
O mai bună înţelegere a oamenilor. Oamenii se aşteaptă să te intereseze  cum gândesc ei, ce simt, care este scopul lor. Dacă la îndeplineşti acest deziderat vei avea cu ei o bună cooperare şi vei înţelege cum poţi să îi ajuţi.
Ameliorează relaţii. Ascultarea duce şi la mai multe situaţii de empatie care va continua prin a fi reciprocă.
Creează oportunităţi. Oamenii sunt plăcut impresionaţi că sunt auziţi, consideraţi, înţeleşi, valorizaţi şi asociază figura ta cu sentimentul de împlinire pe care îl au atunci. Ori de câte ori se vor gândi la tine  îşi vor retrăi parţial sentimentul acesta. Oamenii nu îşi reamintesc detalii, informaţii ci trăirile avute. Mai mult de câte ori vor trăi un sentiment asemănător este o şansă să-şi reamintească şi de tine. „Nu m-am mai distrat aşa de bine de când am stat la taclale cu Emilia”.
Valorizează partenerul . Dacă ascult, Clientul se simte băgat în seamă şi conform legii reciprocităţii  se va simţi şi el dator să mă asculte.
Obţin mai multă informaţie. Cu cât ascult mai mult cu atât cu atât am mai multe piese de puzzle să construiesc o imagine a nevoilor reale ale clientului.
(In cele ce vor urma va propunem o tehnica practica prin care sa incepeti exersarea ascultarii active, atat de benefica in relatiile dintre noi).

Articolul anterior Articolul urmator
Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeste in oameni!
Login / Inregistrare
Linkuri utile
Institutul de Studii Financiare www.isfin.ro Academia de Studii Economice www.ase.ro Universitatea Romano-Americana www.rau.ro FEAA, Universitatea Dunarea de Jos, Galati www.feaa.ugal.ro/ UNSAR www.unsar.ro Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic www.tvet.ro Universitatea Artifex www.artifex.org.ro/